sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Vaasa-Hki-Tallinna-Hki-Vaasa

Huom! Höpöttelen tässä nyt ensiksi reissun kuviot ja sitten vasta tulee kuvat. :) Tämä postaus on pitkä ja kuvia on paljon, olen pahoillani jos ne latautuvat hitaasti. En jakanut tätä postausta, koska en ehdi tekemään ensi viikolla kovin paljon postauksia.

Reissusta kotiuduttu eilen puolenyön aikaan. Ajomatka Helsingistä tänne Vaasaan on kyllä aina yhtä hidas, se menomatka menee huomattavasti kivuttomammin. :)

Mies otti kaikki kuvat järkkärillään, joten oma kamerani sai lomaa. Mietittiin ennen matkaa, että minne jätetään auto kun Oopperan parkki on nykyään maksullinen. Saatiin sitten hyvä vinkki Helsingissä asuvalta kaverilta jättää auto Huopalahden VR:n lisäpaikoitusalueelle, eikä maksanut mitään! :) Siitä on kätevä mennä junalla suoraan Helsingin keskustaan. Meillä oli hotellihuone Sokos Hotelli Vaakunasta ja huone oli ihan perussettiä. Aamupalalla tuli taas ikävä GLO:n aamupalaa, sieltä saa niitä täydellisiä croisantteja ja muutenkin aamupala on siellä parempi. Mutta onhan se hotellin aamupala aina luksusta. :)

Meidän matkasuunnitelma oli siis viettää Helsingissä yhden yön, sitten laivalla (Europa) yksi yö ja sitten vielä Tallinnassa yksi yö. Sattui todella hienosti, kun oltiin Helsingissä samaan aikaan The Tall Ships Races -tapahtuman kanssa. Mentiinkin Hietalahteen melkein heti hotellihuoneeseen tutustumisen jälkeen. Ne laivat oli todella mahtavia ja muutenkin siellä oli hyvä fiilis ja ihmisiä oli paljon. Mies otti paaaljon kuvia, en julkaise kaikkia täällä don´t worry.

Seuraavana päivänä meillä oli sopivasti vielä viettää aikaa Helsingissä, koska laiva lähti vasta illalla. Käytiin syömässä, parissa kaupassa, verkkokaupassa ja tuli myös ihailtua vähän lisää vielä laivoja. Parhaiten muuten jäi mieleen Meksikon alus, siitähän on paljon ollut juttuja lehdessäkin. Sen aluksen merimiehiäkin näkyi paljon keskustassa, naiset kummasti kääntyivät aina katsomaan perään. :D

Meille kävi laivaan ja hyttiin päästyämme niin, että minä marssin heti respaan. Hytin wc haisi niin pahalta, koska siellä oli ihan varmasti poltettu tupakkaa. Inhoan tupakan hajua ja lisäksi miehen astmalle se ei tee myöskään hyvää. Saatiin sitten tilalle luxushytti, koska kaikki muut normaalit olivat varattuja. Sielläkin meinasi olla vessassa eka ongelmia mutta onneksi huoltomies sai sitten kaikki kuntoon. Laivalla käytiin kaupoissa ja pyörittiin muutenkin ympäriinsä. Yksi juttu mitä minun pitää päästä tekemään aina laivalla on mennä pelaamaan Blackjackiä. Se on niin jännä peli, yleensä jään plussalle mutta nyt en. :(

Tallinnaan päästiin heti aamusta tutustumaan tai no oikeastaan vasta satama-alueeseen, kun hotellina meillä oli Tallink Spa&Conference, joka sijaitsee satamassa. Voi sitä känniääliöiden määrää respassa (siis heti silloin aamulla jo), kyllä hävetti olla suomalainen.
Jätettiin laukut säilytykseen ja lähdettiin sitten taksilla Rocca Al Mareen. Päätettiin miehen kanssa ostaa lippu Hop on Hop off -kiertoajelulle mutta juuri siihen aikaa ei mennyt niitä siitä meidän hotellin vierestä, oltaisiin hukattu yli tunti jos oltaisiin bussia jääty odottamaan. Taksit on todella edullisia Tallinnassa, JOS osaa valita oikein. Hotellillta taksimatka Rocca Al Mareen maksoi noin 10 euroa siis meiltä ainakin. Mutta sitten puhuttiin yhden perheen kanssa, joilta oli veloitettu törkeästi yli 40€ samasta matkasta. Taksien ikkunoissa on lätkät, jossa määritellään aloitustaksa+kilometritaksa. Niissä on tosi paljon heittoja, edullisimmin pääsi jos aloitustaksa oli jotain 3 euron luokkaa ja kilometritaksa noin 0,40 euroa. Tehtiin kyllä niinkin, että pyydettiin hotellin respan soittaa meille taksi, koska kaikki hotellin edessä olleet olivat törkeän hintaisia. Rocca Al Maresta sitten hypättiin kiertoajelubussiin. Maksettiin 20€, jolla sai ajella 3 eri reitillä niin paljon kun halusi. Kätevä tapa tutustua kaupunkiin, suosittelen.

En muuten ostanut mitään vaatteita Tallinnasta enkä muutenkaan paljon mitään, ei vain ollut mitään. Zizzikin oli pettymys, koska kaikki koot oli loppu. Joko oli S tai XL enää jäljellä. Hello Kitty -liikkeestä ostin kameralle pussukan. Laivalta ostin vähän kosmetiikkaa.

Päästiin sitten takaisin hotellille illalla ja päästiin myös huoneeseen, joka oli tosi kiva. Mentiin kylpylään ja saunomaan sitten vielä, vasta joskus kahdeksan aikaa kylläkin, odotettiin jos ne känniääliöt olisivat poistuneet altaalta ryyppäämästä. Olihan niitä siellä vielä silloinkin mutta vähemmän. Saunat tuolla oli kivoja, niitä oli ainakin 4 erilaista. Kylpyläosasto oli tylsä, Turun Caribia oli esimerkiksi mielestäni parempi.Tallinnassa on kiva käydä mutta ei siellä ihan kyllä joka vuosi tulisi käytyä. Parasta Tallinnassa on vanha kaupunki, siellä viihdyttiin eniten kierrellen ja ihmetellen. Ostoksien tekeminen ei ole niin erikoista plussakokoisen näkökulmasta katsottuna. Kävin Ulemisten kauppakeskuksessa, josta löytyy Zizzi ja yksi toinen liike, jossa oli osasto plussakokoisille. Hoikille siellä on sellaisia liikkeitä, joita ei Suomessa ole esim. Pull&Bear ja Stratovarios.

Seuraavana päivänä sitten tutustuttiin lisää Tallinnaan. Tuli käveltyä paljon mutta niinhän sitä reissussa tulee tehtyä. Mies ei ollut muuten koskaan käynyt Tallinnassa, joten oli kiva kun tiesi jotakin kerrankin enemmän kuin tuo mies. :D Säät oli koko ajan mainiot. Foreca kyllä petti, olin tutkinut lämpötiloja etukäteen sieltä ja pakannut liian kuumia ja tummia vaatteita mukaan. Olen huono pakkaaja, aina joku puuttuu tai olen vain pakannut liikaa. Amerikan matka tulee olemaan haasteellinen pakkaamisen kannalta, koska olemme matkalla lähes 2 viikkoa. Iik.

Nyt sitten niitä kuvia. Enjoy! :)

Huopalahden asemalla.  Päällä bolero/mikälie - Lindex, tunika - NewLook (Dubaista), farkut - Zizzi, ballerinat - Esprit
Sokos hotelli Vaakunan huone.
Grande Grillin pepper chicken. Nam!

Piti ottaa kuva Louis Vuittonin liikkeen edessä. Minä en tuolta mitään osta, ne rahat menee matkusteluun. :D
Kaunis Helsinki.

Tuolla Götheborgilla on aika synkkä menneisyys. Mielenkiintoista lukea laivojen historiasta!

Hih, huumoria merimiehillä ainakin on. :)
Vieri vieren.

No niitä Meksikolaisia merimiehiä. :D
Kavuttiin Verkkokaupan katolle, sieltä oli hyvä näkymä koko alueeseen. Sää oli pilvinen tosin.
Pääsiskös sinne botskiin jo?
Delux-hytti.
Ainoa vaateostokseni oli tuo Lindexin neuletakki. :)
Rocca Al Mare -kauppakeskus Tallinnassa. En ostanut tuolta mitään. :)

Meidän menopeli Tallinnassa.
Vanhaa kaupunkia.
Vanhan kaupungin näköalatasanne.

Ihanan edullista oli käydä kahviloissa, nämä kolme kakkupalaa tuli maksamaan jotain 7 euroa yhteensä. Olivat tosi hyviä.

Kuvaa turistibussin kyydistä.
Tv-torni, joka rakennettiin Olympialaisia varten. Onneksi nykyään on käytössäkin nähtävyytenä, joten ei ole jäänyt autioksi tuo paikka.
Hotellihuoneemme Tallink Spa:ssa.
Näkymä hotellihuoneesta oli suoraan altaalle.
Sitten lähdettiin takaisin Helsinkiä kohti.

Pääsimme näkemään Helsingissä vierailleet laivat in action. Heidän matka jatkui Riikaan.
Tämä on ihana kuva, mies otti kyllä monia hienoja kuvia meidän matkalla. :)
Oliko liian pitkä postaus vai tällaisia lisää? :)

1. Ehdottomasti tällaisia lisää jatkossakin! Kivalle näyttää kuvat, vähän kuin olis matkoilla itsekin! :-)

1. Kiitos Rike. Mukavaa, että koit olleesi matkalla kuvien kautta. :)

2. Tällaisia lisää! :)

1. Pitäis löytää meidän matkoille sopiva sponssaaja, niin tulisi tällaisia postauksia koko ajan. :D Seuraavaksi lähden Helsinkiin (taas!) jo muutaman päivän päästä..Musen keikalle mennään. :)

3. säädän jotain tän kommentoinnin kanssa, toivottavasti mun aiempi kommentti ei tullut keskeneräisenä perille :D eli siis, pakko kysyä tuosta tallinnasta, että puhuuko siellä esim. hotelleissa ja ravintoloissa asiakaspalvelijat suomea vai pitääkö puhua englantia? siitä on jo pari vuotta kun kävin tallinnassa viimeksi enkä enää muista mitähän kieltä oon siellä puhunut :D ajateltiin että jos lähdettäis käymään laivalla parin viikon päästä, mutta en osaa valita tallinnan ja tukholman väliltä.

1. Tosi vaihtelevaa oli. Kauppakeskuksissa ei niinkään kukaan puhunut suomea, eli englannilla mentiin. Ravintoloissa ja meidän hotellissa pärjäsi suomella.

4. Kiva postaus :) Saa olla useamminkin tällaisia. emmiveeralle sen verran, että itse olen käyttänyt englantia jonkin verran, mutta hotelleissa pärjää suomella ja hyvin monessa ravintolassa ja kahvilassa.

5. Kiva postaus! Mainioita kuvia -etenkin tuo, missä sun hiukset leijailee laivalla :D Kaunis tosiaan, tuo viimeinen kuva!

1. Mies tykkäsi kovasti kuvien kehuista. Teidän pitää kehua lisää, niin saadaan siitä ihan 100% hovikuvaaja blogille. ;)

6. Tosi kivan värinen villatakki, ostitko Tallinasta Lindexiltä vai Suomesta ? Ihania kuvia, laitapa lisää kuvia niistä meksikoilaisista merimiehistä :)

1. Ostin ihan Helsingin Lindexiltä normaalikokoisten puolelta, neuletakki on kokoa L. :) Mies käski sanomaan, että hänen oma mielenkiintonsa ei ole oikein meksikolaisten merimiesten puolella. :D

7. Oikein kiva postaus oli, eih yhtää liian pitkä, joten lisää vaan. Ihana katsella Tallinnasta kuvia ku itse en tänä kesänä sinne pääse, nyt parina kesänä siel käynyt, joten vaa nii kaunista ja kuitenkin mukamas olis kauempanakin. :D Tosin noi shoppailu mahdollisuudet plus kokoisille on heikommat.:(
    *KataMaria*

1. Tallinnassa kyllä tuntui, että olisi ollut jossakin kauempanakin. Sanoinkin miehelle asiasta, kun oltiin vanhan kaupungin osassa kakkua syömässä. :)

8. Haapsalu on muuten kans ihan ehdoton kesänviettopaikka, 100km Tallinnasta ja siellä on tuplasti halvempaa.
    Siel on myös älyttömän iso keskiaikainen linna keskellä kaupunkia, kauniita pikkuputiikkeja jne jne.
    Jälkiruuistaan tunnettu paikka. Juustokakkupalanen, isosellainen maksaa n. 3 euroa :D Hyviä hotelleja yms. :)

1. Ensi kerralla kyllä pitää ottaa oma auto mukaan! :)

9. Kiva postaus ja tosi nättejä kuvia olet räpsinyt! Söpö tuo sun pinkki matkalaukku :)

10. Se vaatekauppa on muuten Stradivarius. Stratovarius on bändi :)